środa, 2 października 2013

Pomidor w roli głównej - zdrowotne właściwości pomidora


Pomidor zwyczajny (Lycopersicon esculentumMill.) należy do gatunku roślin z rodziny psiankowatych. Pochodzi z Ameryki Południowej i Środkowej. Do Europy dotarł w 1492 roku za sprawą Krzysztofa Kolumba.
Chociaż pomidory właściwie są warzywem całorocznym, to teraz na przełomie lata i jesieni są najsamaczniejsze, bo dojrzewały w słońcu, a nie w szklarni. Teraz jest najlepszy czas, by rozkoszować się ich smakiem, najlepszy czas na ich przetwarzanie i zrobienie zimowych zapasów.


Cóż takiego zawiera to niewielkie warzywo i dlaczego warto je spożywać każdego dnia?
  • Bo nie tylko dla niepowtarzalnego smaku powinniśmy jeść pomidory. Są one cenione przede wszystkim z powodu zawartego w nich likopenu, który ma silne działanie przeciwnowotworowe, zapobiega zawałom serca i chorobom krążenia, a także obniża poziom cholesterolu we krwi. Ten cenny antyoksydant nadaje pomidorom czerwony kolor. Co ciekawe, w przypadku pomidorów - w przeciwieństwie do innnych warzyw - przetworzenie np. do postaci przecieru lub gotowanie, wcale nie pozbawia ich cennych wartości odżywczych. Wręcz przeciwnie, są one wtedy skuteczniejsze w działaniu i lepiej przyswajalne przez nasz organizm niż na surowo.
  • Ale nie na tym kończy się bogactwo wartości odżywczych pomiodorów. W warzywach tych znajdziemy :
  • spore ilości karotenu
  • duże ilości witaminy C, która wpływa na wzmocnienie odporności organizmu
  • witaminę E, działającą dobroczynnie na naszą skórę i oczy
  • witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6 dbającą o układ nerwowy
  • witamine K odpowiedzialną za prawidłową krzepliwość krwinek, również kwas foliowy i biotynę.
  • Ze składników mineralnych najbogatsze są w potas (obniża ciśnienie krwi, poprzez działanie moczopędne), sód, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, mangan, jod, fluor, kobalt i chlor.
  • Dzięki zawartości soli bromu pomidory wykazują działanie uspokajające. 
  • Są zasadotwórcze.
  • Zawierają także spore ilości błonnika i mało kalorii, bo w 100 g dostarczą zaledwie 20 kcal, dlatego pomidor jest niezastąpionym elementem każdej zdrowej diety.
  • Stał się zatem naturalnym lekiem w walce z nadwagą, cukrzycą i chorobami układu krążenia.
  • Trzeba jednak pamietać, iż pomidory z upraw ekologicznych zawierają 3 razy więcej dobroczynnych składników niż te z upraw tradycyjnych.
  • Niektórzy twierdzą, że szklanka soku pomidorowego dziennie chroni niemal przed wszystkimi chorobami, a zwłaszcza zimą przed przeziębieniem.
Jednak nie wszystkim pomidory wyjdą na zdrowie. Ostrożnym należy być w przypadku chorób wątroby i dróg żółciowych, chorób wrzodowych i dwunastnicy, zapalenia okrężnicy i woreczka żółciowego. Osoby z wrażliwym żołądkiem powinny pamietać o sparzeniu i obraniu ich ze skórki.
Jeśli należysz do grona osób cierpiących na te choroby bardzo ogranicz spożywanie pomidorów:
- reumatoidalne zapalenie stawów
- dna moczanowa
- zgaga
- alergia.                                                  


0 komentarzy

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Komentarze bardzo mnie motywują:) Pozdrawiam!