piątek, 29 listopada 2013

Jabłka pieczone z marcepanem, migdałami i rodzynkami

Jabłka pieczone z marcepanem, migdałami i rodzynkami - Czytaj więcej »
Robicie czasem jabłka pieczone? To deser stary jak świat i chyba trochę zapomniany. Przy tym tak prosty, niezwykle dekoracyjny i efektowny. Bardzo polecam pieczenie jabłek, bo to nie tylko smaczny ale i bardzo zdrowy deser lub cudownie rozgrzewąjąca przekąska na krótkie, jesienne dni. Przy wypełnianiu jabłka możecie puścić wodze fantazji i jabłkowy farsz zrobić z tego co lubicie najbardziej. Nie pomijajcie jednak cydru, gdyż po upieczeniu utworzy przepyszny sosik. Oto moja propozycja na pieczone jabłka. Spróbujcie koniecznie! Skladniki na 2 jabłka: 2 jabłka (np.boskop, elstar, kortland)) 1 łyżka rodzynek 1 łyżka posiekanych migdałów lub orzechów włoskich 1 łyżeczka startej skórki z cytryny 1/2 łyżeczki cynamonu 50 g masy marcepanowej sok z cytryny 2 łyżeczki masła 150 ml cydru (lub soku jabłkowego) Wykonanie: Przygotowanie masy. Rodzynki, posiekane migdały, startą skórkę z cytryny, cynamon razem z marcepanem wygnieść w palcach na jednolitą masę. Uformować wałeczek

Czytaj więcej »

czwartek, 28 listopada 2013

Naleśniki gryczane z dyniowym nadzieniem

Naleśniki gryczane z dyniowym nadzieniem - Czytaj więcej »
Gryka, która ma silne właściwości rozgrzewajace jest idealnym uzupełnieniem diety jesienno - zimowej. Chętnie jemy ugotowaną kaszę jako dodatek do drugiego dania. Dziś gryka wystąpi w roli głównej, jako składnik naleśników, tym razem pod postacią mąki gryczanej. Spożywanie gryki pod każdą postacią jest niezwykle korzystne dla naszego zdrowia. Zawiera nie tylko wiele substancji odżywczach, ale dzięki obecności związkow biologicznie czynnych wykazuje właściwości prozdrowotne.

Czytaj więcej »

środa, 27 listopada 2013

Zupa krem z pasternaku z orzechami włoskimi

Zupa krem z pasternaku z orzechami włoskimi - Czytaj więcej »
Pasternak niegdyś królował na polskich stołach. Warzywo to przegrało kilkaset lat temu z ziemniakiem i włoszczyzną sprowadzoną do Polski przez królową Bonę. Nadal rzadko pojawia się na naszych stołach. Wygląd ma podobny do pietruszki i wyróżnia go specyficzny aromat, przypominajacy kminek, anyż i koper razem wzięte. Jest nie tylko delikatny i smaczny, ale bardzo zdrowy. Jakie ma wartości, możesz przeczytać: tutaj. Zupa jest niezwykle prosta i szybka do przygotowania.

Czytaj więcej »

wtorek, 26 listopada 2013

Domowy cukier waniliowy i esencja waniliowa. Świąteczny niezbędnik

Domowy cukier waniliowy i esencja waniliowa. Świąteczny niezbędnik - Czytaj więcej »
Jeśli zadajemy sobie trud wypiekania domowych słodkości, zadbajmy również o składniki najwyższej jakości bez chemicznych dodatków. Większość ciast i deserów wymaga dodatku cukru waniliowego lub jeszcze bardziej skoncentrowanej wanilii, czyli extraktu waniliowego. Przygotujesz je bez trudu w domowym zaciszu. Przepis na domowy cukier waniliowy: 200-300 g drobnego nierafinowanego cukru trzcinowego Demerara lub ksylitolu 1 strąk wanilii słoiczek ze szczelnie zamykaną pokrywką WYKONANIE : Słoiczek napełnić cukrem lub ksylitolem. Laskę wanilii przeciąć wzdłuż na pół. Nożem zeskrobać nasionka i wraz z pociętym na kilka kawałków pustym strąkiem umieścić w słoiczku. Zakręcić, wstrzasnąć i gotowe. Można odstawić na półkę z przyprawami. Cukier jest gotowy do użycia po około 1-2 tygodniach. W miarę jak cukru/ksylitolu będzie ubywać, dosypujemy nowy. Możemy również dokładać puste strąki zużyte do deserów, żeby zintensyfikować aromat. Przepis na domowy extrakt waniliowy: 200 ml wódki

Czytaj więcej »

sobota, 23 listopada 2013

Gęsie uda pieczone w cydrze i najlepsza duszona czerwona kapusta

Gęsie uda pieczone w cydrze i najlepsza duszona czerwona kapusta - Czytaj więcej »
Na św. Marcina z gęsiną nie zdążyłam, znalazła się jednak w naszym listopadowym menu. Cieszę się , że gęsina wraca na polskie stoły, bo na niemieckich w okresie od listopada do końca grudnia jest wszechobecna i wręcz celebrowana. Nic dziwnego, gęsina oprócz wyjątkowych walorów smakowych, ma również duże wartości odżywcze. Zawiera pełnowartościowe białko i sporo witamin z grupy B. Mięso z gęsi to jedno z najzdrowszych mięs, choć w obiegowej opinii uchodzi za niezbyt zdrowe, cieżkie i tłuste. To jest jednak mylne stwierdzenie, bo gęsina zawiera od 3-5 % tłuszczu. Trzeba także wiedzieć, że tłuszcz gęsi ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nienasyconych jest uważany za  najzdrowszy spośród tłuszczów drobiowych.

Czytaj więcej »

sobota, 23 listopada 2013

Buraczki zasmażane

Buraczki zasmażane  - Czytaj więcej »
Buraczki zasmażane to klasyk polskiej kuchni i pyszny dodatek do zimowego obiadu. Świetnie smakują z ziemniakami, wszelkiej maści kluskami, kopytkami i pyzami oraz smażonym i duszonym mięsem. To obok marchewki najpopularniejsze polskie warzywo. Trudno przecenić ich rolę jako środka wzmacniającego nasz system odpornościowy i odtruwającego. Wiedzieli już o tym nasi przodkowie, dlatego potrawy z buraków są wpisane w polską tradycję od wieków. Składniki: 1 kg buraczków 1 mała cebula 1 płaska łyżeczka soli 1/2 łyżeczki cukru 1 łyżeczka soku z cytryny lub octu 1 łyżka masła ghee 1 czubata łyżeczka mąki krupczatki majeranek lub kminek - opcjonalnie Wykonanie: ° Buraki upiec w piekarniku lub ugotować w łupinach. W zależności od wielkości buraków zajmie Ci to od 1,5-2 godzin. Ponieważ gotuje się je niekrojone powinny być możliwie jednakowej wielkości.Wystudzić i obrać. ° Zetrzeć buraki na najdrobniejszych oczkach tarki. ° Obraną cebulę pokroić w drobniutką kosteczkę i przysma

Czytaj więcej »

piątek, 22 listopada 2013

Barszcz czerwony zabielany na zakwasie buraczanym-wegeteriański wg Kuchni Polskiej

Barszcz czerwony zabielany na zakwasie buraczanym-wegeteriański wg Kuchni Polskiej - Czytaj więcej »
Zupy są pracochłonne, bo wymagają czasu. Do tych zup należy przygotowanie czerwonego barszczu. Trud się jednak opłaci, a przepis ten zadowoli i wegetarian i mięsożerców. To kwestia dodania jednego składnika więcej. Czerwony barszcz właściwie powinno się przygotować dzień wcześniej, by poszczególne składniki mogły się połączyć w harmonijną całość, a w harmonii właśnie tkwi sekret naprawdę dobrego barszczu. I to niezależnie od tego, czy robimy go na rosole, czy wywarze z warzyw, bo podstawą zupy jest właśnie smaczny wywar.

Czytaj więcej »

czwartek, 21 listopada 2013

Sernik z mango i mlekiem kokosowym-znakomity

 Sernik z mango i mlekiem kokosowym-znakomity - Czytaj więcej »
Dawno byłam ciekawa tego smaku. Mango - najwykwintniejszy owoc tropikalny, ze względu na smak, zapach i kolor z kremowym, gęstym, delikatnym i upajającym zapachem miąższem, w połączeniu z sernikiem. Do tego niepowtarzalny subtelny smak kokosa. Składniki niezwykle wyrafinowane w smaku. I tak właśnie smakuje ten sernik. Sernik bajka!

Czytaj więcej »

środa, 20 listopada 2013

Dynia faszerowana kaszą gryczaną i pieczarkami w sosie pomidorowo - kokosowym

Dynia faszerowana kaszą gryczaną i pieczarkami w sosie pomidorowo - kokosowym - Czytaj więcej »
Dynia, prawdziwa królowa jesieni nadal zajmuje poczesne miejce w mojej kuchni. Nadaje się nie tylko na pyszną, rozgrzewającą zupę, dodatek do ciast i naleśników, sprawdzi się również w roli dania głównego. Najlepiej nada się tu maleńka dynia o wadze 700-800 g, jeśli jej połówka ma stanowić porcję dla jednej osoby.

Czytaj więcej »

wtorek, 19 listopada 2013

Fasolka po bretońsku-pycha

Fasolka po bretońsku-pycha - Czytaj więcej »
Fasolka po bretońsku to stosunkowo łatwe do przygotowania danie, ma rzeszę zwolenników. Ja  plasuję się w czołówce wielbicieli, choć muszę przyznać, robię fasolkę bardzo rzadko. Ten smakowity mix fasolowo-pomidorowo-kiełbasiany lubię właściwie od zawsze. Danie jest niezwykle sycące i rozgrzwające, a przygotowane w wielkim garze zapewni obiad lub kolacje na kilka dni. Idealne na jesienno-zimowe porę.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 18 listopada 2013

Cztery pory roku z owsianką - wartości zdrowotne

Cztery pory roku z owsianką - wartości zdrowotne - Czytaj więcej »
W zdrowej diecie nie może zabraknąć PŁATKÓW OWSIANYCH , bowiem zawierają wszystkie podstawowe składniki pokarmowe: węglowodany, białko, tłuszcze, witaminy, błonnik i sole mineralne. Ziarno owsa pozbawia się łuski, a następnie gniecie, tak też pozostaje w nich cała wartość odżywcza.

Czytaj więcej »

piątek, 15 listopada 2013

Surówka z marchewki

Surówka z marchewki - Czytaj więcej »
MARCHEWKA w kuchni polskiej jest równie popularna jak ziemniaki. O tym, że marchewka należy do najbogatszych w witaminy warzyw wie chyba każde dziecko. Zalecana jest każdemu, niezaleznie od wieku. U nastolatków wpływa korzystnie na cerę i urodę, osobom starszym wygładza zmarszczki i za sprawą beta-karotenu korzystnie wpływa na wzrok

Czytaj więcej »

czwartek, 14 listopada 2013

Jabłecznik serowy bez jajek

Jabłecznik serowy bez jajek - Czytaj więcej »
"Jesień pełne kosze darów niesie", a w tym koszu najwięcej jabłek, owoców jesieni niezwykłej urody i smaku. Właśnie teraz jesienią jabłko króluje na polskich stołach. Jest to również najlepsza pora na pieczenie jabłeczników. Teraz też smakują wyjątkowo. Przepis na ten jabłeczmik znalazłam tutaj: klik Zachwycił mnie ułożeniem jabłek. Bo przyznacie, że wygląda niezwykle efektownie. Wprowadziłam własną modyfikację w postaci wypełnienia wydrążonych jabłek składającego się z orzechów włoskich, żurawiny, cynamonu i marcepana,

Czytaj więcej »

środa, 13 listopada 2013

Pierogi orkiszowe z kaszą gryczaną i quinoa

Pierogi orkiszowe z kaszą gryczaną i quinoa - Czytaj więcej »
Pierogi "zimowe" z farszem z dwóch kasz: gryczanej i quinoa. Zimowe, bo obydwie kasze posiadają właściwości rozgrzewające. A gdy za oknem  pojawia się deszcz (śnieg), organizm naturalnie się przestraja na odmienny sposób odżywiania i jadamy wówczas produkty rozgrzewające i neutralne, unikając wychładzających. Kasze są ważnym produktem zdrowej kuchni.

Czytaj więcej »

wtorek, 12 listopada 2013

Smalec do smarowania pieczywa i rehabilitacja smalcu

Smalec do smarowania pieczywa i rehabilitacja smalcu - Czytaj więcej »
Smalec domowy wraca do łask. Zza oceanu dochodzą wieści, że smalec jeszcze niedawno wyklęty przez dietetyków, znów jest kupowany i używany do smażenia mięsa. Z punktu widzenia fizjologa i biochemika żywienia ten zwrot jest jak najbardziej uzasadniony. Teoria o szkodliwości tłuszczów nasyconych, a w tym smalcu, idealnie pasowała do marketingowej strategii olbrzymiego przemysłu spożywczego, który sprzedaje oczyszczone oleje roślinne i margaryny, co w przypadku monopolisty pozwala na intensywne wspieranie tej teorii.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 11 listopada 2013

Racuchy z jabłkami czyli "jabłka w orkiszowych szlafroczkach"

Racuchy z jabłkami czyli "jabłka w orkiszowych szlafroczkach" - Czytaj więcej »
Pyszne, proste szybkie danie lubiane przez wszystkich, szczególnie dzieci. To chyba najbardziej znana potrawa z jabłek w kuchni polskiej. Jabłek nie powinno zabraknąć w żadnej diecie, bo mają nie tylko wiele wartości odżywczych, ale nawet i leczniczych. Neutralizują toksyczne substancje, pektyny zawarte w jabłku obniżają poziom cholesterolu i wspomagają trawienie. Doskonale odświeżają organizm i oczyszczają krew.

Czytaj więcej »

niedziela, 10 listopada 2013

Hummus z suszonymi pomidorami

Hummus z suszonymi pomidorami - Czytaj więcej »
Hummus - pasta z ciecierzycy to świetna alternatywa dla plasterka wędliny na kromce pieczywa. Pasztet jest bardzo smaczny, pożywny i ma dużą wartość odżywczą. Ciecierzyca zawiera dużo więcej żelaza niż np. fasola, również świetnie sprawdzi się w diecie wegeteriańskiej.

Czytaj więcej »

sobota, 9 listopada 2013

Oregano - zioło które leczy

Oregano - zioło które leczy - Czytaj więcej »
Oregano (Origanum vulgare) to gatunek rośliny wieloletniej należącej do rodziny jasnotowatej lub inaczej dziki majeranek. Większość z nas traktuje oregano jedynie jako przyprawę kuchenną. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że zioło to ma ogromne właściwosci lecznicze:

Czytaj więcej »

sobota, 2 listopada 2013

Placki ziemniaczane - najlepsze

Placki ziemniaczane - najlepsze - Czytaj więcej »
Nie znam nikogo, kto by nie lubił placków ziemniaczanych. Wiadomo, to przecież jedno z ulubionych dań kuchni polskiej. Proste, tanie i pyszne. Tradycyjnie robimy je z surowych ziemniaków, startych na tarce o małych oczkach.

Czytaj więcej »

piątek, 1 listopada 2013

Chleb pszenny na zakwasie z mąką pełnoziarnistą wg Jeffreya Hamelmana i kamień do pieczenia

Chleb pszenny na zakwasie z mąką pełnoziarnistą  wg Jeffreya Hamelmana i kamień do pieczenia - Czytaj więcej »
Powróciłam do chlebów bochenkowych. Co prawda upieczenie bochenka wymaga większego nakładu pracy i czasu niż tego z foremki, ale trud się opłaca. Tak upieczony chleb zachwyca grubą, chrupiącą skórką. Obydwa dzisiejsze chleby piekłam na kamieniu, który do tej pory używałam tylko do pieczenia pizzy. Bardzo polecam ten sposób. Efekty są rewelacyjne, nie do osiągnięcia przy użyciu zwykłej blachy, garnka żeliwnego czy glinianego. Kamień układamy na najniższym poziomie w piekarniku na stelażu, załączonym w komplecie i ustawiamy temperaturę piekarnika na 250-280°C. Ciasto chlebowe układamy na bardzo gorącym kamieniu. Możemy użyć łopaty lub po prostu wytrząsnać go z koszyczka. Kamień podczas pieczenia chleba pochłania nadmiar wilgoci z ciasta i jednocześnie równomiernie rozprowadza wysoką temperaturę, przez co chleb jest mięciutki w środku, a chrupiący na zewnątrz i wspaniale rośnie, po prostu strzela do góry.

Czytaj więcej »