wtorek, 22 kwietnia 2014

ORKISZ - ŻYCIODAJNE ZBOŻE



W każdym sklepie ze zdrową żywnością dostaniesz orkisz i produkty na bazie orkiszu. Jest tego niemało. Orkisz stał się modny, a wybór produktów jest ogromny.
Jest to idealny produkt dla tych, którym leży na sercu własne zdrowie i zdrowie najbliższych. Wprowadzenie go do diety ma same plusy i  nie jest trudne, bo orkisz ma cudowny słodkawo-orzechowy smak.

CO TO JEST ORKISZ ? EKOLOGICZNA UPRAWA ORKISZU

Jest to prastary gatunek zboża. Pszenica orkisz (Triticum spelta L.) była znana i ceniona już w czasach starożytnych i uprawiana częściej niż dzisiaj. Uznawana była za pokarm dający siłę, dlatego spożywana była przez gladiatorów i zawodników igrzysk.
W XII wieku właściwości tego zboża rozpropagowała przeorysza klasztoru Benedyktynów Hildegarda z Bingen, wizjonerka i uzdrowicielka. Mniszka uznawała orkisz za najzdrowsze ziarno zbożowe, które działa rozgrzewająco i natłuszczajaco. Cudowne właściwości pszenicy orkisz odkrywane są na nowo. Powraca ono do łask dzięki wielorakim zaletom i dzięki wzrostowi upraw ekologicznych. Orkisz należy do najmniej wymagających zbóż jeśli chodzi o uprawę. Jest odporny na warunki pogodowe, może być uprawiany na ubogich glebach. Nie wymaga stosowania sztucznych nawozów. Poza tym twarda łuska otaczająca ziarno skutecznie zabezpiecza przed skażonymi zanieczyszczeniami z atmosfery, a nawet przed promieniowaniem radioaktywnym.
Uprawa orkiszu jest jednak marginalna, ponieważ orkisz daje dużo mniejszy plon, niż reszta zbóż.
Nasze uprzemysłowione społeczeństwo preferuje masę - w tym przypadku jakość musiała ustąpić. Ma to jednak jeden ogromny plus. Zapomniany przez ludzi orkisz został nietknięty przez zabiegi "uszlachetniajace" przez rolniczy biznes. I tak oto mamy do dyspozycji zboże o tych samych wartościach co przed kilku tysiącami lat.
Ziarno orkiszu wykorzystywane jest w dwóch fazach dojrzałości, całkowicie dojrzałe ziaro-najpopularniejsze i w fazie dojrzałości mlecznej tzw. orkisz zielony ( Grünkern). Bardzo popularny w Niemczech. Jest niezwykle smaczny. Można go spożywać w postaci kotletów, sosów i zup. Przepis na kotleciki z zielonego orkiszu i parę słów o samym ziarnie znajdziesz: tutaj.

WARTOŚCI ZDROWOTNE I ODŻYWCZE ORKISZU
  • jest doskonałym źródłem witaminy A, D, E, witamin z grupy B, PP oraz następujących składników mineralnych: żelaza, potasu, wapnia, cynku, miedzi, manganu i fosforu
  • zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływające na układ krążenia. Dominującym kwasem tłuszczowym jest bardzo wartościowy dla naszego zdrowia kwas linolenowy
  • znaleziono w nim obecność rodanidu, substancji biologicznie czynnej, która jest naturalnym antybiotykiem występującym w ślinie, krwi i mleku matki
  • poprawia motorykę przewodu pokarmowego, ze względu na dużą ilość błonnika
  • dojrzały orkisz zawiera znaczne ilości kwasu krzemowego
  • zawiera gluten dobrze przyswajalny przez nasz organizm co zwiększa bardzo jego tolerancję przez bezglutenowców
  • ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie wątroby i woreczka żółciowego, dlatego poleca się go we wszystkich dietach oczyszczających organizm. Przy zastojach wątroby, złej jakości krwi, wysuszeniu skóry orkisz jest naprawdę bezkonkurencyjny. Po kilku dniach diety czuć wyraźną poprawę w kondycji i wyglądzie zewnętrznym. Ciało staje się lżejsze i elastyczniejsze. Poprawia się nastrój, za jakość którego również odpowiada wątroba. Zapobiega także kamicy żółciowej
  • kleik orkiszowy jest dobry dla chorych na cukrzycę, ponieważ zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę oraz zwiększa tempo przemiany materii. Ziarno orkiszu zawiera 2 razy mniej maltozy, węglowodanu odpowiedzialnego za szybki wzrost cukru we krwi.
  • dzięki zawartości fitosteroli obniża poziom cholesterolu we krwi
  • kąpiele w wywarze z plew orkiszowych pomagają w leczeniu dolegliwości skórnych
Orkisz ze względu na działanie odświeżające i nawilżające ( wg chińskiej medycyny należy do elementu Drzewa, czyli smaku kwaśnego ) świetnie nadaje się na wiosenną dietę orkiszową. Podczas diety powinniśmy jeść orkisz przynajmniej 1 raz dziennie. Dieta pomaga w pozbyciu się toksyn i zwiększa odporność organizmu.
Według naukowców systematyczne stosowanie diety orkiszowej wzmacnia i regeneruje wszystkie narządy i układy w organiźmie - przywraca zdrowie.

CZEGO UNIKAĆ PRZY PRZYGOTYWANIU ORKISZOWYCH DAŃ ?
  • przede wszystkim unikać naczyń alumniowych, z tworzyw sztucznych, z uszkodzoną emalią czy teflonem
  • nie używać kuchenki mikrofalowej
  • nie odcedzać potraw gotowanych, gdyż przy odcedzaniu pozbywamy się cennych składników mineralnych

3 komentarzy

  1. Bardzo ciekawe i wartościowe informacje. Wcześniej nie zdawałem sobie z tego sprawy, a nawet nie bardzo interesowałem sie zbożami. Od dzisiaj zmienie swoje podejście i na pewno będe zwracał większą uwage na to co napisałaś w tym wpisie

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy wiesz, ale żeby zboże nadawało się do spożycia trzeba je chronic przed chorobami takimi jak na przykład mączniak. polecam Ci zajrzeć do tego artykułu https://www.syngenta.pl/uprawy/zboza/tilt-turbo-575-ec , z którego dowiesz się trochę więcej informacji na ten temat. To na prawdę bardzo ciekawe wiadomości

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Komentarze bardzo mnie motywują:) Pozdrawiam!