sobota, 28 marca 2020

Kotlety mielone z selera

Kotlety mielone z selera - Czytaj więcej »
Kotlety mielone z selera to propozycja na pyszny i tani obiad wegeteriański. Pewnie nie uwierzysz, ale kotlety z niepozornego, raczej pomijanego warzywa mogą być tak pyszne. Robiłam je po raz pierwszy i byłam mile zaskoczona ich smakiem. Aromatyczny korzeń selera wyjątkowo nadaje się na jarskie kotleciki. Starte warzywo podsmażyłam wcześniej na maśle, by wydobyć jego wspaniały smak i spowodować by zmiękło, bo wtedy łatwiej formować kotleciki.

Czytaj więcej »

czwartek, 26 marca 2020

Gulasz z piersi indyka z suszonymi grzybami

Gulasz z piersi indyka z suszonymi grzybami - Czytaj więcej »
Filet z indyka to jedno z najbardziej polecanych mięs przez dietetyków, dlatego warto włączyć je do swojej diety. Dziś pyszna propozycja - delikatny gulasz w aromatycznym sosie z suszonych borowików. Na pewno macie jeszcze w kuchennych szafkach zapasy suszonych grzybów, czas by je powoli upłynniać. Prosty do przygotowania posiłek dla całej rodziny.

Czytaj więcej »

wtorek, 24 marca 2020

Boczniaki "po grecku"

Boczniaki "po grecku" - Czytaj więcej »
Boczniaki to bardzo popularne grzyby w polskiej kuchni. Nic dziwnego, mają wyjątkowe właściwości zdrowotne i odżywcze, min. komplet witamin z grupy B, wykazują działanie przeciwcukrzycowe, przeciwmiażdżycowe i antynowotworowe. Są zdrowsze od pieczarek i grzybów leśnych, także nie może ich zabraknąć w zdrowej kuchni. Na blogu jest już wiele przepisów z boczniakami w roli głównej, ponieważ je lubimy, zresztą  wszystkie inne grzyby również. Jeden z moich ulubionych przepisów to "flaczki" z boczniaków. Prawdziwa pychota, przepis znajdziesz  tutaj . Dziś następny, równie smakowity, boczniaki "po grecku", czyli w aromatycznym sosie warzywnym.

Czytaj więcej »

niedziela, 22 marca 2020

Bułeczki drożdżowe z masą daktylowo-chałwową (bez cukru)

Bułeczki drożdżowe z masą daktylowo-chałwową (bez cukru) - Czytaj więcej »
Ostatnie dni zajadaliśmy się bułeczkami drożdżowymi z masą daktylowo-chałwową. Drożdżówki upiekłam bez grama cukru, a i tak były nieprzyzwoicie słodkie. Do uczynnienia drożdży w cieście użyłam miodu, a słodycz nadzienia płynie z daktyli. Smak chałwy uzyskałam przez dodatek tahini do masy daktylowej. Po prostu pychota!

Czytaj więcej »

piątek, 20 marca 2020

Dorsz w kremowym sosie z porami

Dorsz w kremowym sosie z porami - Czytaj więcej »
Dorsz w kremowym sosie z porami zakomicie wygląda, a jeszcze lepiej smakuje. Proste, szybkie danie, idealny obiad dla całej rodziny. Do przygotowania użyłam całych porów, razem z zieloną częścią. Musisz wiedzieć, że zielona część pora to skarbnica wartości odżywczych, zawiera ich o wiele więcej niż częściej wykorzystywana w kuchni dolna biała. Danie jest dietetyczne, ponieważ dorsza nie obsmażałam tylko udusiłam w sosie śmietanowym. Przygotowana w ten sposób ryba jest delikatna i bardzo soczysta.

Czytaj więcej »

środa, 18 marca 2020

"Flaczki" z kurczaka

"Flaczki" z kurczaka - Czytaj więcej »
"Flaczki" z kurczaka to aromatyczny rosół z mnóstwem przypraw. Sycąca, rozgrzewająca zupa podana z dodatkiem pieczywa to pyszne danie jednogarnkowe. Oszukane flaczki z tymi prawdziwymi mają niewiele wspólnego, oprócz przypraw i rosołu - podstawy zupy. Dla mnie to kolejny przepis z cyklu - kuchenny recykling.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 16 marca 2020

Sałatka z brokuła Bimi z sosem tahini i pestkami granatu

 Sałatka z brokuła Bimi z sosem tahini i pestkami granatu - Czytaj więcej »
Brokuły to wszechstronne warzywo, niezwykle pożądane w zdrowej diecie. Brokuły gałązkowe zw. potocznie Broccolini lub Bimi są bardzo podobne do brokułów z tą różnicą, że mają bardzo małe główki i długie łodyżki. Bimi mają niezwykle delikatny i słodki smak, a ich łodygi podobne są do szparagów. Bimi zawierają aż dziesięć niezbędnych składników odżywczych, spore ilości cynku, kwasu foliowego, przeciwutleniaczy, związków przeciwnowotworowych i witaminy C. Jest to o wiele większa dawka cennych mikroelementów, niż oferują zielone szparagi, jarmuż lub szpinak. Zawierają także związki roślinne. które działają jak prebiotyki, tzn. stymulują prawidłowy rozwój naturalnej flory bakteryjnej.

Czytaj więcej »

sobota, 14 marca 2020

Jabłecznik bez spodu

Jabłecznik bez spodu - Czytaj więcej »
Proste ciasto z jabłkami bez spodu to dobry sposób na wykorzystanie nadmiaru owoców. Jeśli lubisz jabłeczniki na pewno Ci posmakuje. Jabłka łączy nieskomplikowane ciasto, coś pomiędzy francuskim Clafoutis, a ciastem naleśnikowym. Cienko poszatkowe jabłka układasz w foremce, zalewasz ciastem i do piekarnika. Każde dziecko poradzi sobie z tym ciastem. O smaku ciasta decyduje użycie dobrych jabłek, dlatego proponuję szarę renetę.

Czytaj więcej »

piątek, 13 marca 2020

Rzymski rosół straciatella z parmezanowymi kluseczkami

Rzymski rosół straciatella z parmezanowymi kluseczkami - Czytaj więcej »
Rosół to najlepsze lekarstwo na przeziębienie i w cudowny sposób stymuluje układ odpornościowy (więcej przeczytasz tutaj ). Miska gorącego rosołu to taka "penicylina" w płynie. Najczęściej jemy rosół z makaronem lub lanym ciastem. To mączne dodatki, które zawierają gluten. Proponuję małą odmianę, lane kluski bez glutenu, rzymskie kluseczki straciatella. Kluseczki są pyszne, niezwykle delikatne, a zrobisz je z 2 składników: jajka i parmezanu.

Czytaj więcej »

środa, 11 marca 2020

Deser jogurtowy z galaretką

Deser jogurtowy z galaretką - Czytaj więcej »
Pyszny, prosty deser jogurtowy z galaretką zaspokoi chęć na coś słodkiego, posmakuje i dzieciom i dorosłym. Podanie deseru można wzbogacić o dodanie owoców. Jeśli użyjesz galaretki bez cukru, a dosłodzisz np. ksylitolem deser będzie absolutnie fit.

Czytaj więcej »

wtorek, 10 marca 2020

Kurczak curry z mango

Kurczak curry z mango - Czytaj więcej »
Kurczak curry z mango to pyszne danie z kuchni tajskiej. Zadowoli wszystkich miłośników orientalnych smaków. Aromatyczny, słodko-pikantny filet z kurczaka w aksamitnym sosie z mleczka kokosowego rozpływa się w ustach. Niewiele składników, smak doskonały i największa zaleta - do przygotowania łącznie z gotowaniem ryżu nie potrzebujesz więcej niż 30 minut.

Czytaj więcej »

czwartek, 5 marca 2020

Dorsz w sosie z suszonych pomidorów i szpinaku

Dorsz w sosie z suszonych pomidorów i szpinaku - Czytaj więcej »
Dorsz w sosie z suszonych pomidorów i szpinaku to szybkie i proste do przygotowanie danie. Ponieważ mam stały dostęp do świeżych ryb, często goszczą na naszym stole. Lubię ryby i jeść i przygotowywać je na różne sposoby. Kuchnia nie może być nudna! Danie jest z rodzaju dietetycznych, ponieważ dorsza nie obsmażałam tylko udusiłam w kremowym sosie śmietankowym.

Czytaj więcej »

środa, 4 marca 2020

Batoniki daktylowo-orzechowe. Fit

Batoniki daktylowo-orzechowe. Fit - Czytaj więcej »
Batoniki daktylowo-orzechowe to idealna przekąska dla wszystkich poszukujących zdrowych słodyczy. Proste składniki, niewiele pracy, bo przygotowanie batonów ogranicza się jedynie do wymieszania. Dobór składników możesz podmienić wg własnych upodobań lub zawartości szafek kuchennych. Super przekąska do pracy lub dla dzieci do szkoły. Zapraszam do przepisu na pyszne batoniki wege, bez cukru i bez glutenu.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 2 marca 2020

Owsianka nocna "Czarny las" - błyskawiczna, fit

Owsianka nocna "Czarny las" - błyskawiczna, fit - Czytaj więcej »
Owsianka to świetny pomysł na dobry początek dnia. Jest pożywna, uczucie sytości pozostawia na wiele godzin. Dostarczy solidnej porcji błonnika, szeregu witamin i soli mineralnych. By śniadanie z owsianką było odpowiednio zbilansowane konieczny jest dodatek proteinowy, np. po postacią jogurtu greckiego. Ponieważ płatki owsiane posiadają spore ilości witaminy E pamiętaj o dodatku oleju (lniany lub kokosowy) lub orzechów włoskich, ponieważ w obecności tłuszczu witamina jest lepiej wchłaniana. Dziś proponuję klasyk: czekolada + wiśnie, połączenie smakowe rodem z gór Schwarcwaldu. To śniadanie praktycznie robi się samo.

Czytaj więcej »

sobota, 29 lutego 2020

Frużelina wiśniowa

Frużelina wiśniowa - Czytaj więcej »
Frużelina z mrożonych wiśni jest błyskawiczna do przygotowania. Używacie mrożonek? Uwielbiam mrożone wiśnie chociażby dlatego, że nie trzeba ich drylować. W sezonie można użyć oczywiście świeżych owoców. Frużelina wiśniowa to świetny dodatek do deserów, lodów, naleśników, śniadaniowej owsianki, gofrów i do przekładania tortów.

Czytaj więcej »

czwartek, 27 lutego 2020

Pasta łososiowa

Pasta łososiowa - Czytaj więcej »
Pasta z twarożku i wędzonego łososia to pyszne smarowidło do chleba. Błyskawiczna do przygotowania, a prawdziwe niebo w gębie. Idealnie by było nabyć łososia wędzonego na zimno. Temperatura wędzenia nie przekracza wówczas 30*C, zatem ryba zachowuje całe bogactwo kwasów omega-3. Zdrowo, przepysznie, bardzo polecam!

Czytaj więcej »

wtorek, 25 lutego 2020

Woda z miodem i cytryną - zdrowotna petarda

Woda z miodem i cytryną - zdrowotna petarda - Czytaj więcej »
Woda z miodem i cytryną to stary jak świat, ale kompletnie zapomniany sposób na wzmocnienie odporności. Koniecznie woda odstana przez minimum 10 godzin, najlepiej przez całą noc. W ten sposób przygotowany miód rozpuszcza się samoczynnie i zwiększa swoje antybiotyczne właściwości nawet 250- krotnie.

Czytaj więcej »

niedziela, 23 lutego 2020

Kiwano - wartości odżywcze. Deser z kiwano

Kiwano - wartości odżywcze. Deser z kiwano - Czytaj więcej »
Kiwano, ogórek kiwano (Cucumis metulifer) zwany także ogórkiem kolczastym to tropikalny owoc, który przywędrował do nas z Afryki. Czy warto po niego sięgnąć? Oprócz intrygującego kształtu zaskakuje bogactem soli mineralnych i witamin. Zawiera cenną witaminę C, A, a także witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B5, B6 oraz kwas foliowy. Obfituje również w liczne składniki mineralne, takie jak: wapń, żelazo, fosfor, magnez, potas, sód, miedź, mangan. Zatem spożywanie kiwano jest bardzo dobrym sposobem, aby regulować gospodarkę mineralną organizmu.

Czytaj więcej »

piątek, 21 lutego 2020

Dorsz z patelni z marchewką i groszkiem

Dorsz z patelni z marchewką i groszkiem - Czytaj więcej »
Przepis na filet z kurczaka z marchewką i groszkiem cieszył się niebywałym powodzeniem. Przepis znajdziesz tutaj . Takie samo połączenie smaków zastosowałam do przygotowania ryby. Dorsz w sosie z marchewką i groszkiem okazał się równie pyszny. To prosty sposób na szybki obiad. Danie jest kolorowe, zdrowe i pełne smaku, a ryba miękka i soczysta.

Czytaj więcej »

środa, 19 lutego 2020

Torcik jogurtowy bez pieczenia z mango

Torcik jogurtowy bez pieczenia z mango - Czytaj więcej »
Na przekór Tłustemu Czwartkowi u mnie bardzo lekko i dietetycznie. Zapraszam na pyszny torcik przygotowany na bazie jogutru greckiego, z galaretką i owocem mango. Przygotowanie jest bajecznie proste, a efekt doskonały. Bez dokładki się nie obejdzie!

Czytaj więcej »

poniedziałek, 17 lutego 2020

Käse Spätzle - Serowe szpecle

Käse Spätzle - Serowe szpecle - Czytaj więcej »
Käse Spätzle to tradycyjna potrawa z pogranicza alpejskich obszarów Niemiec, Szwajcarii i Austrii. Proste, smaczne i tanie danie, idealna propozycja na szybki obiad. Przepis na oryginalne szwabskie szpecle znajdziesz na blogu  tutaj . Tradycyjnie podaje się je z górskim serem lub ementalerem, a najczęstszy dodatek to tylko prażona cebulka.

Czytaj więcej »

sobota, 15 lutego 2020

Domowe zapiekanki z pieczarkami i serem

Domowe zapiekanki z pieczarkami i serem - Czytaj więcej »
Najpopularniejszy fast food z czasów PRL-u nic nie stracił na popularności, ostatnio nawet przeżywa prawdziwy renesans. Zapraszam na zdrowsze, domowe wydanie popularnych zapieksów. Niby takie jak te z budki, ale z prawdziwym żółtym serem, zamiast plastikowego erzacu i z dobrym gatunkowo ketchupem. Super kolacja lub śniadanko zamiast nudnych kanapek. Pyszne, chrupiące, bardzo aromatyczne dzięki ciemnym pieczarkom. Kto się skusi?

Czytaj więcej »

wtorek, 11 lutego 2020

Brukselka z piekarnika

Brukselka z piekarnika - Czytaj więcej »
To najlepszy czas na brukselkę i naprawdę warto wykorzystać potencjał zdrowotny tych maleńkich zielonych kapustek. Uwielbiam brukselkę od zawsze, ale dzisiejszy przepis może zainteresować osoby, które specjalnie za nią jednak nie przedpadają. Brukselka pieczona w piekarniku różni się zasadniczo od tej tradycyjnej, gotowanej. Jest bardziej chrupiąca i zwięzła oraz pełna smaku. Upieczona brukselka jest nie tylko smaczniejsza, ale i dużo zdrowsza.

Czytaj więcej »

niedziela, 9 lutego 2020

Tarta z wiśniami, kokosem i kruszonką

Tarta z wiśniami, kokosem i kruszonką - Czytaj więcej »
Tarta z wiśniami to świetny pomysł na pyszny deser. Nie wymaga specjalnych umiejętmości, ani dużego nakładu czasu. Ciasto jest w stylu American Pie, super kruche, bez dodatku jajka. Do pieczenia użyłam mrożonych wiśni, które bez trudu kupisz w każdym sklepie. Wiśnie ułożyłam na posypce kokosowej, dlatego nie ma potrzeby wcześniejszego podpiekania spodu. Kokos dodatkowo aromatyzuje ciasto!

Czytaj więcej »

czwartek, 6 lutego 2020

Pasta dr. Budwig - antynowotworowa - na wzmocnienie odporności

Pasta dr. Budwig - antynowotworowa - na wzmocnienie odporności - Czytaj więcej »
Pasta dr. Budwig pomaga chronić się przed nowotworami. Za odkryciem leczniczego działania pasty z oleju lnianego i twarożku stoi dr. Johanna Budwig, zmarła przed kilkoma laty niemiecka biochemiczka. Badając chorych na raka odkryła, że w ich krwi brakuje kwasów omega-3. Tymczasem badania wykazały, że te kwasy spowalniają starzenie się komórek i chronią przed zmianami nowotworowymi.

Czytaj więcej »

wtorek, 4 lutego 2020

Klopsiki z białej kiełbasy w sosie żurkowym

Klopsiki z białej kiełbasy w sosie żurkowym - Czytaj więcej »
Klopsiki z białej kiełbasy w sosie żurkowym to propozycja na szybki obiad. Wystarczy kiełbasę obrać z osłonki, uformować kulki, wrzucić do sosu i gotowe. Biała kiełbasa jest już smacznie  doprawiona, dlatego wystarczy tylko kupić ze sprawdzonego źródła. Przy okazji wykorzystałam zakwas jaki pozostał mi po przygotowaniu żurku. Danie zdrowe i dietetyczne, ponieważ  nie obsmażałam wcześniej klopsików posmakuje całej rodzinie.

Czytaj więcej »

sobota, 1 lutego 2020

Sałatka z buraczków i pestek granatu

Sałatka z buraczków i pestek granatu - Czytaj więcej »
Sałatka z buraczków i pestek granatu to smaczny dodatek do drugiego dania, ponadto prawdziwa skarbnica witamin i mikroelementów. Dodatek pestek z granatu z ogromnym potencjałem antyoksydacyjnym czyni z sałatki prawdziwą bombę witaminową. Słodkie buraki i kwaśne, orzeźwiające w smaku pestki granatu to znakomity duet. Sałatka podana z plastrami białego sera to pyszny lunch lub kolacja dla wegetarian i wszystkich dbających o linię.

Czytaj więcej »

czwartek, 30 stycznia 2020

Grzybowy żurek na domowym zakwasie

Grzybowy żurek na domowym zakwasie  - Czytaj więcej »
Grzybowy żurek przygotowany na esencjonalnym grzybowym wywarze i domowym zakwasie żurkowym to pyszna, super zdrowa i rogrzewająca zupa. Z dodatkiem tłuczonych ziemniaczków i białej kiełbasy syte danie jednogarnkowe. W niektórych regionach Polski postny żur grzybowy to danie wigilijne. Nie znam tej tradycji, ale z ogromnym apetytem mogę taką zupę jeść bardzo często przez cały okrągły rok. Przepis na domowy zakwas żurkowy znajdziesz na blogu  tutaj .

Czytaj więcej »

poniedziałek, 27 stycznia 2020

Dorsz w sosie śmiatanowo-serowym

Dorsz w sosie śmiatanowo-serowym - Czytaj więcej »
Dorsz w sosie śmiatanowo-serowym to pyszna i zdrowsza alternatywa dla dorsza smażonego w panierce. Tak przygotowana ryba jest bardzo aromatyczna, soczysta i pyszna. Użyj ulubionego sera, będzie jeszcze smaczniej. Łatwe do przygotowania danie i nie zajmie Ci wiele czasu. Napisałabym danie fit, ale dodatek żółtego sera niestety burzy ten wizerunek, wynagradza za to smakiem. Polecam!

Czytaj więcej »

sobota, 25 stycznia 2020

Karnawałowe róże - idealnie kruche

Karnawałowe róże - idealnie kruche - Czytaj więcej »
Polskim klasykiem karnawałowym oprócz pączków są faworki. Z identycznego ciasta przygotujesz róże karnawałowe. Robi się je z 3-5 krążków ciasta, które skleja się razem i smaży podobnie jak faworki w głębokim tłuszczu. Po usmażeniu posypuje się je cukrem pudrem i dekoruje ulubionym dżemem. Nieco więcej z nimi pracy ale prezentują się bardzo efektownie, a dzięki małemu kleksowi dżemu smakują jeszcze lepiej niż faworki.

Czytaj więcej »

środa, 22 stycznia 2020

Surówka z kapusty pekińskiej i kukurydzy - fit

Surówka z kapusty pekińskiej i kukurydzy - fit - Czytaj więcej »
Chrupiąca kapusta pekińska to najpopularniejsze warzywo na surówki i choć jest biała to znakomite źródło karetonoidów. Dziś proponuję przygotować surówkę z kapusty pekińskiej z dodatkiem kukurydzy. Ziarenka kukurydzy to solidna porcja antyoksydantów: luteiny i zeaksantyny, które chronią plamkę żółtą oka i najbogatsze źródło selenu. Dodatek kukurydzy dodaje chrupkości i naturalnej słodyczy.

Czytaj więcej »

niedziela, 19 stycznia 2020

Karpatka domowa

Karpatka domowa - Czytaj więcej »
Karpatka zjawiskowo wygląda i smakuje obędnie. Klasyczna karpatka to parzone ciasto "ptysiowe" przełożone maślano-budyniowym kremem i suto oprószone cukrem pudrem. Wberw pozorom jest bardzo łatwa do przygotowania i nie ma się co nie udać. Nawet jak ciasto nie wypiętrzy się za bardzo podczas pieczenia i tak będzie pysznie. Idealne bardzo podzielne ciasto na karnawałową imprezę.

Czytaj więcej »

czwartek, 16 stycznia 2020

Filet z kurczaka z marchewką i groszkiem

Filet z kurczaka z marchewką i groszkiem - Czytaj więcej »
Filet kurczaka w sosie śmietanowym z marchewką i groszkiem to prosty i smaczny obiad do przygotowania w 20 minut. Delikatne, soczyste mięso i jarzynka za jednym zamachem. Obiad, który posmakuje i dzieciom i dorosłym.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 13 stycznia 2020

Brokuł zapiekany z sosem czosnkowym

Brokuł zapiekany z sosem czosnkowym - Czytaj więcej »
Brokuły zawierają wyjątkowe wartości zdrowotne, dlatego nie może ich zabraknąć w zdrowej diecie. Zamiast panującego nudnego brokuła gotowanego na parze proponuję pełne smaku zielone różyczki zapieczone ze śmietanowym sosem czosnkowym. Warto od czasu do czasu przygotować go w innej postaci, by się nie znudził.

Czytaj więcej »

czwartek, 9 stycznia 2020

Pasta wątróbkowa do chleba

Pasta wątróbkowa do chleba - Czytaj więcej »
Pasty, aromatyczne smarowidła do chleba i domowe pasztety to ulubione dodatki do codziennych kanapek i słonych przekąsek. Ta błyskawiczna do przygotowania pasta ze smażonej wątróbki podbije twoje kubki smakowe aksamitną konsystencją i aromatem ziół. Możesz dodać każde ulubione. Pasztecik wątróbkowy podałam z kiełkami czerwone kapusty. Kiełki to dodatkowa porcja witaminy C i antyoksydantów.

Czytaj więcej »

sobota, 4 stycznia 2020

Fuczki bieszczadzkie - placuszki z kiszonej kapusty

Fuczki bieszczadzkie - placuszki z kiszonej kapusty - Czytaj więcej »
Fuczki bieszczadzkie to proste, tanie i przepyszne placuszki z łemkowskiej kuchni podkarpackiej. Bazą jest kiszona kapusta wymieszana z gęstym naleśnikowym ciastem. Do przygotowania placków można użyć surowej lub gotowanej kapusty kiszonej .

Czytaj więcej »

czwartek, 2 stycznia 2020

Pieczone udka kurczaka z żurawiną, topinamburem i pieczarkami

Pieczone udka kurczaka z żurawiną, topinamburem i pieczarkami - Czytaj więcej »
Zwykłe udka kurczaka w zależności od dodatków z jakimi je podasz mogą stanowić odświętny posiłek. Moja noworoczna propozycja to pieczone udka z topinamburem, żurawiną i pieczarkami podane z kluskami śląskimi. Topinambur ostatnimi czasy stał się bardzo modny, dlatego coraz łatwiej go kupić. Oprócz mnogości witamin i soli mineralnych to najbogatsze naturalne źródło innuliny, która usprawnia działanie przewodu pokarmowego i pomaga w namnożeniu zdrowych bakterii jelitowych.

Czytaj więcej »