poniedziałek, 30 marca 2020

Omlet z grzybami shimeji i pok-choi

Omlet z grzybami shimeji i pok-choi - Czytaj więcej »
Grzyby shimeji to poza shiitake i enoki najpopularniejsze  grzyby w kuchni azjatyckiej, szczególnie często jedzone w Japonii. Dzięki uprawom hodowlanym coraz częściej możemy spotkać je w naszych sklepach. Popularność grzybów shimeji związana jest z ich mocnym smakiem umami, a po obróbce cieplnej jeszcze bardziej uwidacznia się ich maślano-orzechowy smak i co najważniejsze nadal pozostają  chrupkie. Poza oryginalnym smakiem posiadają wiele cennych składników odżywczych (cynk, miedź, potas, witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6, B9, B12 oraz błonnik) i prozdrowotnych właściwości, w tym przeciwnowotworowe.

Czytaj więcej »

sobota, 28 marca 2020

Kotlety mielone z selera

Kotlety mielone z selera - Czytaj więcej »
Kotlety mielone z selera to propozycja na pyszny i tani obiad wegeteriański. Pewnie nie uwierzysz, ale kotlety z niepozornego, raczej pomijanego warzywa mogą być tak pyszne. Robiłam je po raz pierwszy i byłam mile zaskoczona ich smakiem. Aromatyczny korzeń selera wyjątkowo nadaje się na jarskie kotleciki. Starte warzywo podsmażyłam wcześniej na maśle, by wydobyć jego wspaniały smak i spowodować by zmiękło, bo wtedy łatwiej formować kotleciki.

Czytaj więcej »

czwartek, 26 marca 2020

Gulasz z piersi indyka z suszonymi grzybami

Gulasz z piersi indyka z suszonymi grzybami - Czytaj więcej »
Filet z indyka to jedno z najbardziej polecanych mięs przez dietetyków, dlatego warto włączyć je do swojej diety. Dziś pyszna propozycja - delikatny gulasz w aromatycznym sosie z suszonych borowików. Na pewno macie jeszcze w kuchennych szafkach zapasy suszonych grzybów, czas by je powoli upłynniać. Prosty do przygotowania posiłek dla całej rodziny.

Czytaj więcej »

wtorek, 24 marca 2020

Boczniaki "po grecku"

Boczniaki "po grecku" - Czytaj więcej »
Boczniaki to bardzo popularne grzyby w polskiej kuchni. Nic dziwnego, mają wyjątkowe właściwości zdrowotne i odżywcze, min. komplet witamin z grupy B, wykazują działanie przeciwcukrzycowe, przeciwmiażdżycowe i antynowotworowe. Są zdrowsze od pieczarek i grzybów leśnych, także nie może ich zabraknąć w zdrowej kuchni. Na blogu jest już wiele przepisów z boczniakami w roli głównej, ponieważ je lubimy, zresztą  wszystkie inne grzyby również. Jeden z moich ulubionych przepisów to "flaczki" z boczniaków. Prawdziwa pychota, przepis znajdziesz  tutaj . Dziś następny, równie smakowity, boczniaki "po grecku", czyli w aromatycznym sosie warzywnym.

Czytaj więcej »

niedziela, 22 marca 2020

Bułeczki drożdżowe z masą daktylowo-chałwową (bez cukru)

Bułeczki drożdżowe z masą daktylowo-chałwową (bez cukru) - Czytaj więcej »
Ostatnie dni zajadaliśmy się bułeczkami drożdżowymi z masą daktylowo-chałwową. Drożdżówki upiekłam bez grama cukru, a i tak były nieprzyzwoicie słodkie. Do uczynnienia drożdży w cieście użyłam miodu, a słodycz nadzienia płynie z daktyli. Smak chałwy uzyskałam przez dodatek tahini do masy daktylowej. Po prostu pychota!

Czytaj więcej »

piątek, 20 marca 2020

Dorsz w kremowym sosie z porami

Dorsz w kremowym sosie z porami - Czytaj więcej »
Dorsz w kremowym sosie z porami zakomicie wygląda, a jeszcze lepiej smakuje. Proste, szybkie danie, idealny obiad dla całej rodziny. Do przygotowania użyłam całych porów, razem z zieloną częścią. Musisz wiedzieć, że zielona część pora to skarbnica wartości odżywczych, zawiera ich o wiele więcej niż częściej wykorzystywana w kuchni dolna biała. Danie jest dietetyczne, ponieważ dorsza nie obsmażałam tylko udusiłam w sosie śmietanowym. Przygotowana w ten sposób ryba jest delikatna i bardzo soczysta.

Czytaj więcej »

środa, 18 marca 2020

"Flaczki" z kurczaka

"Flaczki" z kurczaka - Czytaj więcej »
"Flaczki" z kurczaka to aromatyczny rosół z mnóstwem przypraw. Sycąca, rozgrzewająca zupa podana z dodatkiem pieczywa to pyszne danie jednogarnkowe. Oszukane flaczki z tymi prawdziwymi mają niewiele wspólnego, oprócz przypraw i rosołu - podstawy zupy. Dla mnie to kolejny przepis z cyklu - kuchenny recykling.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 16 marca 2020

Sałatka z brokuła Bimi z sosem tahini i pestkami granatu

 Sałatka z brokuła Bimi z sosem tahini i pestkami granatu - Czytaj więcej »
Brokuły to wszechstronne warzywo, niezwykle pożądane w zdrowej diecie. Brokuły gałązkowe zw. potocznie Broccolini lub Bimi są bardzo podobne do brokułów z tą różnicą, że mają bardzo małe główki i długie łodyżki. Bimi mają niezwykle delikatny i słodki smak, a ich łodygi podobne są do szparagów. Bimi zawierają aż dziesięć niezbędnych składników odżywczych, spore ilości cynku, kwasu foliowego, przeciwutleniaczy, związków przeciwnowotworowych i witaminy C. Jest to o wiele większa dawka cennych mikroelementów, niż oferują zielone szparagi, jarmuż lub szpinak. Zawierają także związki roślinne. które działają jak prebiotyki, tzn. stymulują prawidłowy rozwój naturalnej flory bakteryjnej.

Czytaj więcej »

sobota, 14 marca 2020

Jabłecznik bez spodu

Jabłecznik bez spodu - Czytaj więcej »
Proste ciasto z jabłkami bez spodu to dobry sposób na wykorzystanie nadmiaru owoców. Jeśli lubisz jabłeczniki na pewno Ci posmakuje. Jabłka łączy nieskomplikowane ciasto, coś pomiędzy francuskim Clafoutis, a ciastem naleśnikowym. Cienko poszatkowe jabłka układasz w foremce, zalewasz ciastem i do piekarnika. Każde dziecko poradzi sobie z tym ciastem. O smaku ciasta decyduje użycie dobrych jabłek, dlatego proponuję szarę renetę.

Czytaj więcej »

piątek, 13 marca 2020

Rzymski rosół straciatella z parmezanowymi kluseczkami

Rzymski rosół straciatella z parmezanowymi kluseczkami - Czytaj więcej »
Rosół to najlepsze lekarstwo na przeziębienie i w cudowny sposób stymuluje układ odpornościowy (więcej przeczytasz tutaj ). Miska gorącego rosołu to taka "penicylina" w płynie. Najczęściej jemy rosół z makaronem lub lanym ciastem. To mączne dodatki, które zawierają gluten. Proponuję małą odmianę, lane kluski bez glutenu, rzymskie kluseczki straciatella. Kluseczki są pyszne, niezwykle delikatne, a zrobisz je z 2 składników: jajka i parmezanu.

Czytaj więcej »

środa, 11 marca 2020

Deser jogurtowy z galaretką

Deser jogurtowy z galaretką - Czytaj więcej »
Pyszny, prosty deser jogurtowy z galaretką zaspokoi chęć na coś słodkiego, posmakuje i dzieciom i dorosłym. Podanie deseru można wzbogacić o dodanie owoców. Jeśli użyjesz galaretki bez cukru, a dosłodzisz np. ksylitolem deser będzie absolutnie fit.

Czytaj więcej »

wtorek, 10 marca 2020

Kurczak curry z mango

Kurczak curry z mango - Czytaj więcej »
Kurczak curry z mango to pyszne danie z kuchni tajskiej. Zadowoli wszystkich miłośników orientalnych smaków. Aromatyczny, słodko-pikantny filet z kurczaka w aksamitnym sosie z mleczka kokosowego rozpływa się w ustach. Niewiele składników, smak doskonały i największa zaleta - do przygotowania łącznie z gotowaniem ryżu nie potrzebujesz więcej niż 30 minut.

Czytaj więcej »

czwartek, 5 marca 2020

Dorsz w sosie z suszonych pomidorów i szpinaku

Dorsz w sosie z suszonych pomidorów i szpinaku - Czytaj więcej »
Dorsz w sosie z suszonych pomidorów i szpinaku to szybkie i proste do przygotowanie danie. Ponieważ mam stały dostęp do świeżych ryb, często goszczą na naszym stole. Lubię ryby i jeść i przygotowywać je na różne sposoby. Kuchnia nie może być nudna! Danie jest z rodzaju dietetycznych, ponieważ dorsza nie obsmażałam tylko udusiłam w kremowym sosie śmietankowym.

Czytaj więcej »

środa, 4 marca 2020

Batoniki daktylowo-orzechowe. Fit

Batoniki daktylowo-orzechowe. Fit - Czytaj więcej »
Batoniki daktylowo-orzechowe to idealna przekąska dla wszystkich poszukujących zdrowych słodyczy. Proste składniki, niewiele pracy, bo przygotowanie batonów ogranicza się jedynie do wymieszania. Dobór składników możesz podmienić wg własnych upodobań lub zawartości szafek kuchennych. Super przekąska do pracy lub dla dzieci do szkoły. Zapraszam do przepisu na pyszne batoniki wege, bez cukru i bez glutenu.

Czytaj więcej »

poniedziałek, 2 marca 2020

Owsianka nocna "Czarny las" - błyskawiczna, fit

Owsianka nocna "Czarny las" - błyskawiczna, fit - Czytaj więcej »
Owsianka to świetny pomysł na dobry początek dnia. Jest pożywna, uczucie sytości pozostawia na wiele godzin. Dostarczy solidnej porcji błonnika, szeregu witamin i soli mineralnych. By śniadanie z owsianką było odpowiednio zbilansowane konieczny jest dodatek proteinowy, np. po postacią jogurtu greckiego. Ponieważ płatki owsiane posiadają spore ilości witaminy E pamiętaj o dodatku oleju (lniany lub kokosowy) lub orzechów włoskich, ponieważ w obecności tłuszczu witamina jest lepiej wchłaniana. Dziś proponuję klasyk: czekolada + wiśnie, połączenie smakowe rodem z gór Schwarcwaldu. To śniadanie praktycznie robi się samo.

Czytaj więcej »