poniedziałek, 9 września 2013

Kompot morelowy, jak zdrowe są morele?



Morele kuszą pachnącą skórką i zachwycają walorami smakowymi, zatem nie może zabraknąć
w Waszych spiżarniach  przetworów z moreli, najzdrowszych i najsmaczniejszych owoców lata. Morele są jeszcze cenniejsze od brzoskwiń. O brzoskwiniach pisałam w poprzednim poście. Możesz przeczytać tutaj: klik. Dziś o morelach.

WARTOŚCI ODŻYWCZE I ZDROWOTNE MORELI :
  • 100 g moreli ma tyle samo żelaza co brzoskwinie (5 mg), mniej wapnia (15 mg), za to dużo fosforu (40 mg) i wprost niewiarygodnie dużo potasu (300 mg).
  • Morele są czterokrotnie bogatszym źródłem beta-karotenu. Zawierają go aż 300j.m. Wystarczy zjeść 3 morele dziennie, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tego doskonałego przeciwutleniacza, walczącego z procesem starzenia się skóry.
  • Mają też 3 razy więcej witaminy B2 (160 mg). Taki układ pierwiastków mineralnych i witamin sprawia, że uczestniczą one w procesach krwiotwórczych, a zwłaszcza w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, wzmacniaja kości, regenerują organizm wycieńczony chorobami, czy wysiłkiem. To im zawdzięcza długowieczność tybetański naród Hunzów, który latem je świeże morele, zimą suszone w mleku, a do smażenia używają jedynie oleju z pestek moreli.
  • Warto jednak wiedzieć, że 100 g tych owoców dostarcza około 50 kcal, czyli więcej niż ta sama ilość brzoskwiń.
  • Dzięki działaniu zasadotwórczemu morele wspomagają leczenie nadkwasoty, zapobiegają dolegliwościom wątrobowym i problemom z woreczkiem żółciowym.
  • Z kolei likopen-antyoksydant zawarty w morelach pomaga chronić nasze oczy i serce. Dlatego, że mają sporo cukru, właśnie z tego powodu, szczególnie suszonych nie zaleca się cukrzykom. Za to suszone właśnie na stale powinny zagościć w diecie dbających o zdrowie i odchudzających się. Smaczne, sycące-potrafią doskonale zaspokoić głód, a przy tym poprawić przemianę materii.
  • Podobnie jak truskawki i gruszki zawierają jod, także niech będą  przysmakiem wszystkich z kłopotami tarczycowymi.
  • Nigdy nie obierajcie moreli ze skórki, bo pozbędziecie się wartościowego błonnika, który świetnie reguluje przemianę materii, no i większości morelowych "skarbów" .
  • Świeże morele warto również wykorzystać jako naturalny kosmetyk. Przygotowanie maseczki nie sprawi problemu. Wystarczy wymieszać rozgniecioną morelę z 1 łyżka jogurtu i odrobiną miodu, następnie położyć na twarz. Doskonale poprawi kondycję skóry wysuszonej na słońcu i wietrze.
Uff..zebrało się tego trochę. Mam nadzieję, że te wszystkie "za" przekonały Was ostatecznie, nawet jeśli nie jesteście posiadaczami drzewka morelowego, do zakupienia tych wspaniałych owoców i zrobienia morelowych przetworów. Staną się na pewno ulubionymi, bo smak mają iście królewski.

Kompot przygotowujemy w bardzo prosty sposób. Potrzebujemy:

morele
syrop (na 1 litr wody, 3 łyżki cukru, może być brązowy )
słoiki

Wykonanie:
  • Do wyparzonych słoików, układać bez uciskania przepołowione i pozbawione pesetek morele.
  • Zalać przestudzonym syropem. Słoiki zakręcić i wstawić do gara wypełnionego wodą, do 3/4 wysokości słoików. Dno wyłożyć papierowym ręcznikiem.
  • Od momentu zagotowania wody, gotować, na minimalnym, pyrkającym płomieniu 15-20 minut. Nie przekraczać czasu gotowania, bo owoce za miękkie, raz są nieapetyczne, dwa stracą większość witamin.
  • Wyjąć do wystudzenia. Życzę udanych przetworów!

0 komentarzy

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Komentarze bardzo mnie motywują:) Pozdrawiam!