niedziela, 26 maja 2013

"Awanturka z jajek" i wartości zdrowotne rzodkiewek


Ta sałatka to znak, że wiosna rozgościła się na dobre. Maj w tym roku wyjątkowo nas nie rozpieszcza. Pomimo panującego zimna rzodkiewki jednak urosły. Sałatka powstała właśnie z pierwszych działkowych plonów. Sam przepis jest wiekowy, ale tak samo na nowo zachwyca każdej wiosny. Takiej ilości szczypiorku nie da sie zjeść w żadnej innej kombinacji sałatkowej. Idealna na kolację, pyszna z pajdą chrupiącego chleba lub świeżą bagietką.



Składniki na 3 porcje:
3 jajka
pęczek rzodkiewek
pęczek szczypiorku
2 łyżki majonezu lub śmietany lub jogurtu
sól, pieprz do smaku

Wykonanie:
  • Jajka ugotować na twardo. Ostudzić, pokroić w kostkę.
  • Rzodkiewki przekroić na pół, następnie w półtalarki.
  • Szczypiorek posiekać.
  • Wszystkie pokrojone składniki umieścić w salaterce i wymieszać z majonezem lub śmietaną (z majonezem jest najsmaczniejsza lub pół na pół) .
  • Doprawić do smaku solą i pieprzem. Życzę smacznego!

CZY WIESZ JAK ZDROWE SĄ RZODKIEWKI ?

Przesmaczna rzodkiewka (Raphanus sativus L.) znana była już Egipcjanom przeszło 2 tysiące lat temu i stanowiła wielki przysmak faraonów. Do Europy trafiła za sprawą starożytnych Rzymian, skąd w XIII wieku wiedza o jej uprawie została rozprzestrzeniona na Niemcy. Obecnie warzywo to uprawiane jest niemal w każdym regionie świata, choć dziko rosnącą spotkać można jeszcze jedynie na terenie Chin.
Rzodkiewka dostarcza większości witamin i składników mineralnych.
  • Jest dość dobrym źrodłem witaminy C, 100 g dostarcza 20,6 mg tej witaminy.
  • Oprócz tego dostarcza również niewielkich ilości witamin: B1, B2, PP oraz takich składników mineralnych jak: żelazo, wapń, siarka, magnez, miedź, mangan, molibden i jod.
  • W jednym produkcie występowanie żelaza, miedzi i magnezu może korzystnie wpływać na procesy krwiotwórcze w organiźmie, dlatego rzodkiewki polecane są osobom cierpiącym na niedokrwistość.
  • O rzodkiewkach z racji ich niewielkiej kaloryczności powinny pamiętać osoby z nadwagą, stosujące diety odchudzające.
  • Charakterystyczny smak warzywa - olejek goryczkowy, zawiera siarkę i działa pobudzająco na układ trawienny. Równocześnie obniża nadmiar kwasów w żołądku, zapobiegając niestrawności i likwidując zgagę, ponieważ jest zasadotwórcza (+6).
  • Rzodkiewka pobudza wydzielanie żółci oraz działa bakteriobójczo w stosunku do obecnych w przewodzie pokarmowym mikroorganizmów.
  • Warzywo to jednak ze względu na dużą zawartość olejków, glikozydów i kwasów organicznych  powinny unikać osoby z chorobą wrzodową  i dwunastnicy. Nie są również wskazane w diecie osób z zapaleniem wątroby i nieżytem jelit.

0 komentarzy

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Komentarze bardzo mnie motywują:) Pozdrawiam!